Same old story: RFE o stanju medija u regionu

Istraživanje RFE o stanju medija u regionu, njihovoj nezavisnosti od političkih, finansijskih centara moći i kriminala nije ponudilo neke nove priče ili zaključke

izvor: slobodnaevropa.org, Predrag Tomović 

Kada se govori o političkom uticaju na vlasnike crnogorskih medija, iz glasila koja kritikuju vlast odmah će ukazati na slučaj Pobjede u kojoj je država i dalje većinski vlasnik i koja, kako tvrde zbog toga i piše po diktatu DPS-a. Druga strana, međutim optužuje vlasnike Vijesti i Monitora da su se obogatili mešetarenjem na berzi, da su, kada im je trebalo sarađivali sa vlašću i da pokazuju otvorene političke ambicije.

Koliko su vlasnici crnogorskih medija nezavisni od političkih, finansijskih centara moći i kriminala?

Umjesto da država, kako je bila obavezna po zakonu 2003., izađe iz Pobjede i privatizuje taj medij ona je do danas uvećala vlasništvo na preko 80 odsto, i u Pobjedu, koju ureduje bivši savjetnik premijera Mila Ðukanovića, a čijim Upravnom odboru predsjedava politički direktor vladajuće DPS, dotirala 12 miliona eura novca poreskih obveznika, što kroz dokapitalizaciju, što kroz oprost dugova.

Pobjedu zato optužuju da nezakonito troši novac poreskih obveznika i da piše po diktatu dijela DPS-a.

“Postoji ono iskonsko pravilo da onaj koji daje pare voli da se pita. Sama činjenica nezakonitosti postojanja Pobjede i usipanja ogromne količine novca u tu kuću i uz činjenicu da su ljudi iz najstrožijeg partijskog aparata, iz samog kabineta premijera na čelu te kuće dovoljno govori o njihovim afinitetima i uređivačkoj politici”, kaže urednik TV Vijesti Slavoljub Šćekić.

U Pobjedi priču o nezakonitom poslovanju doživljavaju kao jeftinu doskočicu koju koristi njena konkurencija.

Urednica Sonja Drobac kaže da su na vrijeme raspisana dva tendera za prodaju Pobjede na koja se, međutim niko nije javio. Država nije mogla tek tako da ostavi zaposlene u Pobjedi na cjedilu.

“Pobjeda nije bila baš neka naročita konkurencija. Došla je neka nova ekipa koja pokušava nešto da napravi i vidjecemo šta će od toga ispasti. Po nekim posljednjim anketama povjerenje u Pobjedu raste. A piše li Pobjeda po diktatu DPS o tome neka sudi svako ko je drži u rukama. Ja da je branim mislim da nema nikakvog smisla osim na način da pišem onako kako pišem u posljednjih 20 godina, koliko se bavim ovim poslom,” kaže ona.

Medijski analitičar Momčilo Stojanović, sa dugogodišnjim stažom u novinarstvu ali i politici, ovako govori o uticaju politike na uređivačku politiku Pobjede:

“Ne da nije oslobođena političkog uticaja nego, ja sam dugo u Vladi radio, tamo su i dalje ključni ljudi sa kojima sam radio i ja sam 100 posto siguran da oni ne traže toliko blagonaklonosti koliko im Pobjeda pruža.”


Bogaćenje i insajderi

Pobjeda je u posebnom feljtonu pisala o tome kako su nastajali mediji poput Monitora i Vijesti i navodnih zloupotreba prilikom osnivanja tih medija. Takođe, kako su sadašnji vlasnici Vijesti i Monitora obogatili bankarskim i berzanskim transakcijama u kojima su navodno koristili insajderske informacije i počinili niz etičkih i profesionalnih prestupa.

U Pobjedinom feljtonu je objavljeno i da su vlasnici Vijesti povremeno sarađivali sa predstavnicima vlasti, konkretno premijerom Ðukanovićem koji ih je u određenom trenutku navodno i finansijski pomagao.

RSE: Na udaru ove uslovno rečeno druge strane je vlasnicka struktura novine i televizije Vijesti i njihovi interesi. Ima lit u nekih tajni ili bilo čega što bi od javnosti trebalo sakriti?

Šćekić:
S obzirom na činjenicu da je to toliko bilo medijski eksponirano, pisano, objašnjavano, ne znam šta bi još trebalo da se pojavi kao nešto supertajno ako već nije objavljeno. Podsjećam da je čitav drzavni aparat se upregao da dokaže da tu postoji nešto. I šta je dokazao? Ništa.Tako da je to smiješno, osim činjenice da u oba medija postoje vrlo respektabilni strani faktori koji veoma vode računa s kim su u društvu, ja ne bih mogao da upotrijebim nijedan drugi argument.

U kompaniji Dejli press koja izdaje dnevnik Vijesti vlasnici su, između ostalih Medija divelopment fond, Štirija, Željko IvanovićMiodrag PerovićLjubiša Mitrović i Slavoljub Šćekić.

U TV Vijesti 25 odsto vlasništva ima Medija divelopment fond. Ivanović, Šćekić, Perović i Mitrović imaju oko 6 posto vlasništva a niko do ostalih vlasnika pojedinačno nema više od 10 odsto.

Koliko su vlasnici crnogorskih medija politički ambiciozni i kako to utiče na uredivačku politiku?

“Nije problem ako čak želiš da budeš dio nekog političkog projekta, koji ima ambiciju da dođe na vlast, ali jeste problem kada pobrkaš profesionalnost sa tim. I tu ja imam problem sa građenjem pozicije nekakvog moralnog i profesionalnog bastiona kod ljudi koji za to nemaju pokriće”, kaže Sonja Drobac.

“Ja sam siguran da imaju ali to ne mogu dokazati. Nije teško ni prepoznati koji vlasnici medija imaju političke ambicije”, kaže Stojanović o tome da li vlasnici medija imaju političke ambicije.

Trenutno u crnogorskim medijima zvanično nema vlasnika povezanih sa kriminalnim krugovima. Ipak, dogodilo se da na berzi akcije Pobjede kupi, prema pisanju medija, niko dugi do Darko Šarić, prvooptuženi za medunarodni šverc 2,7 tona kokaina.

Procjenjuje se da su Šarići na berzi kupili oko šest odsto vlasništva Pobjede, za šta su, prema nekim računicama, platili oko dva miliona eura. Što je podstaklo sumnju da se preko Pobjede pere novac. Nakon objavljavinja ovih informacija spornih 6% akcija koje su pridale Šaricima su prodate.

Da li Slavoljub Šćekić među vlasnicima crnogorskih medija prepoznaje neke osobe povezane sa organizovanim kriminalom?

“Pa, ja moram reći da ne prepoznajem. U konkretnom slučaju tu je po svemu sudeći bilo riječi o pranju novca jer je ta grupacija do tih akcija došla na berzi, kao što je mogla da dode bilo koja druga grupacija. Druga je stvar to što sam rekao da je država vecinski vlasnik Pobjede i da je to potpuno nezakonito. I sve što dalje pričate o tome to vam je kao kada pogrešno zakopčate prvo dugme na košulji pa su svi ostali koraci dalje pogrešni. Tako da će vam se dešavati i incidentne situacije da su u suvlasničkom odnosu državni organi i Drako Šarić.”

Sonja Drobac kaže da su akcije kupljene na berzi i da Pobjeda nema nikakve veze sa kriminalcima.

“To nikakav način nije bilo nemoguće, nije bilo sankcionisano, nije bilo zabranjeno, ne ovdje nego bilo gdje na berzama u svijetu. Impliciranje kako Pobjeda ima neke veze sa kriminalnim krugovima je smiješno. Ta priča je zaista smiješna.”

Nekako je po strani ove razmjene optužbi ostao vlasnički tim dnevnog lista Dan koji su, kao i nekadašnju TV Yu info, prema pisanju medija, finansirali krugovi bliski Slobodanu Miloševiću i vojnim obaveštajnim službama. Danas je ta novina u vlasništvu komapnije Yu medija mont.

Advertisements

Comments

  1. “osim činjenice da u oba medija postoje vrlo respektabilni strani faktori koji veoma vode računa s kim su u društvu”
    (…)
    “Postoji ono iskonsko pravilo da onaj koji daje pare voli da se pita.”

    Oba citata Slavoljub Scekic.

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava /  Promijeni )

Google photo

You are commenting using your Google account. Odjava /  Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava /  Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava /  Promijeni )

Povezivanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: