Majmunski eksperiment

izvor: nultibitovi.net

Eksperiment počinje sa kavezom u kome se nalazi pet majmuna. Unutar kaveza okačite bananu i postavite niz stepenica do nje. Uskoro, majmun će stati na stepenice i početi da se penje prema banani. Čim dodirne stepenice, svi ostali majmuni automatski budu isprskani hladnom vodom. Posle nekog vremena, sledeći majmun pokušava, ali sa istim rezultatom – svi ostali majmuni bivaju poliveni hladnom vodom. Uskoro će majmuni pokušavati da spreče svako penjanje. Sada ugasite hladnu vodu. Uklonite jednog majmuna iz kaveza i stavite drugog koji nije bio tu. Novi majmun ugleda bananu i poželi da se popne uz stepenice. Na njegovo iznenađenje i užas, svi ostali majmuni ga napadaju. Posle još jednog pokušaja i napada, zna da će biti napadnut ukoliko pokuša da se popne uz stepenice. Dalje, uklonite još jednog od originalnih pet majmuna i zamenite ga novim. Pridošlica kreće put stepenica i biva napadnut. Prethodno dodati majmun učestvuje u kažnjavanju sa entuzijazmom! Slično, zamenite trećeg originalnog majmuna sa novim, pa onda četvrtog, onda petog. Svaki put kada najnoviji majmun krene put stepenice, biva napadnut. Većina majmuna koji ga mlate nema predstavu zašto im je zabranjeno da se penju uz stepenice niti zašto učestvuju u mlaćenju najnovijeg majmuna. Nakon što su svi originalni majmuni zamenjeni, nijedan od preostalih majmuna nije bio poliven hladnom vodom. Bez obzira na to, nijedan majmun se više ne približava stepenicama u lovu na bananu. Zašto ne? Zato, što se njih tiče, jer je oduvek bilo tako.

Advertisements

Comments

  1. Učenje uviđanjem je najsloženiji oblik učenja, zasnovan na rješavanju problema putem uviđanja bitnih odnosa u problem situaciji. Učenje uviđanjem se odlikuje time što se naglo dolazi do tačnog rešenja. Uspješan način dolaska do rešenja se generalizuje i primjenjuje i u sličnim situacijama. Učenje uviđanjem je dominantan oblik učenja kod čovjeka, koji on primjenjuje čak i onda kada uči materijal koji sam po sebi nije osmišljen.

    Kelerov eksperiment – šimpanza se nalazi u kavezu, unutar njega je i štap kojim je potrebno dohvatiti bananu – nakon što ponavlja isti set ponašanja kao i Torndajkova mačka majmun se povlači u ugao kaveza da ”malo razmisli”, zatim mu se lice naglo ozari i u nizu neprekinutih
    i jasno usmjerenih pokreta on ide pravo ka štapu i njime dohvata bananu.

    Stavljen ponovno u istu situaciju ne ponavlja greške već koristi pravilno rješenje. U sličnim situacijama primjenjuje isti princip.

    Zamjerke eksperimentu – vještačka situacija i trenirani majmuni.

    Rješenje problema uviđanjem dovodi do trajnih promena u ponašanju – ovo je veoma efikasan način učenja

  2. da li se nešto mijenja kada majmuni stvarno ogladne?
    :)

    • Naravno.Nagon za hranom pripada primarnim biološkim potrebama koje se moraju zadovoljiti. Upravo putem urođenih primarnih bioloških potreba se ispituju i uspostavljaju funkcije višeg reda.

      Kod ljudskih bića ulogu nosi kognicija, a kod majmuna je vodilja instikt koji zadovoljava biološku potrebu i na osnovu toga oni uče niz složenih radnji.

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava /  Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava /  Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava /  Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava /  Promijeni )

Povezivanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.